2009年8月12日 星期三

鐵道資產局承認有誤 芙雙溪芽篤搬遷令無效

(芙蓉11日訊)接獲搬遷令的32戶芙蓉雙溪芽篤居民,30天的搬遷令宣告無效,居民暫不需搬遷!

受影響居民是于6月17日,向武吉甲巴央區州議員謝琪清及新那旺區州議員P古拿求助,兩人隨后在7月6日與大馬鐵道資產局官員會面后,捎來搬遷令無效的消息。

甘榜雙溪芽篤居民今早聚集在P古拿服務中心,聆聽議員匯報與鐵道資產局官員洽談的結果。

謝琪清披露,在芙蓉通往金馬士雙軌火車計劃下,鐵道資產局于6月12日發出的搬遷通知信,限令居民30天,即7月11日前需遷移,惟32戶受影響的居民,皆是擁有合法地契的地主,該局應該使用正常管道處理。

“該局承認發出搬遷令事件上出現誤解,因此,30天的搬遷令無效,直至出現妥善的處理方案。”

他指出,根據圖測,32戶沒有受雙軌火車計劃影響,而且該區已經過一次徵地,如今究竟有沒有需要再徵地,有待鐵道資產局向芙蓉土地局鑑定。

不強硬逼遷

他強調,當局已承諾,在未有定案前,不會推毀任何建築物,同時也不會採取強硬手法逼遷。

“我認為,要確保土地的完整,應採用正常的手續,向土地局查詢后,若有需要徵地,也應該提供合理賠償。”

他也向該局表達,居民需要與該局進行對話會,他吁請居民若在這期間還有人限令逼遷,盡快聯絡該黨。

此外,P古拿披露,當局在居民的住家前方已劃上紅色記號,可是該區的住家並不集中,四散的住家前都被劃上紅色記號,究竟規劃的平行線在哪裡,讓人搞不清楚。
===============================================================


SENAWANG – :Kira-kira 32 penduduk Kampung Sungai Gadut, Jalan Rantau-Seremban yang menduduki Tanah Rezab Keretapi yang terlibat dalam Projek Landasan Berkembar Seremban-Gemas dibelenggu kebimbangan gara-gara pemberian notis yang diterima mereka, baru-baru ini.

Surat notis bertarikh 12 Jun 2009 daripada Perbadanan Aset Keretapi (PAK) telah menggesa penduduk supaya mengosongkan premis mereka dalam tempoh 30 hari daripada tarikh pemberian notis itu.

Sekiranya penduduk gagal mematuhi kehendak notis yang diberi, mereka akan disabitkan kesalahan di bawah Seksyen 425 (1A) Kanun Tanah Negara yang mana jika sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau dipenjara tidak lebih dari satu (1) tahun atau kedua-duanya sekali.

Hal ini membimbangkan penduduk dengan tindakan undang-undang yang akan dikenakan walaupun hakikatnya, mereka adalah pemilik berdaftar dan bukannya menduduki tanah rezab milik PAK sepertimana yang dinyatakan.

N Ponnamalam, 55, berkata, penduduk memerlukan penjelasan pihak yang berkaitan dalam hal ini memandangkan ia menimbulkan banyak kekeliruan yang perlu diselesaikan segera.

Katanya, penduduk bimbang dengan situasi itu sebaik notis diterima daripada Perbadanan Aset Keretapi yang menyatakan penduduk menceroboh tanah rezab mereka padahal kami (penduduk) adalah pemilik tanah sah dengan memiliki geran masing-masing.

“Pejabat Tanah pun sebelum ini mengesahkan tanah diduduki sekarang ini tidak terlibat dalam projek terbabit apabila melihat menerusi struktur pelan projek.

“Tetapi lain pula jadinya apabila PAK menghantar pegawainya ke sini bagi menandakan tanah yang diduduki meskipun sebelum ini dikatakan tanah yang diduduki itu tidak terlibat,” katanya ketika ditemui.

Dia yang sudah menetap selama 54 tahun di Kampung Sungai Gadut itu berkata, sekiranya masalah itu tidak dapat diselesaikan dan PAK tetap menggesa penduduk mengosongkan tanah berkenaan, mereka harus memberi pampasan yang setimpal kepada penduduk.

Ini kerana, katanya, kebanyakan penduduk sudah tinggal lama di sini, malah tidak mempunyai rumah lain melainkan yang dibina di atas tanah yang dimiliki secara sah itu.

“Jadi mereka (PAK) harus memberi pampasan yang setimpal kepada kami sekiranya mana-mana tanah yang diduduki penduduk terlibat dalam projek Landasan Berkembar Keretapi Seremban-Gemas itu,” katanya.

Pandangan yang sama turut dikongsi Tai Look Moi, 45, yang memberitahu dia dan keluarga begitu risau dengan nasib mereka sebaik menerima notis berkenaan.

“Semenjak itu, saya tidak dapat tidur lena memikirkan masalah yang akan dihadapi. Kami bukan keluarga senang malah tidak mempunyai rumah lain melainkan rumah ini.

“Walaupun sebelum ini, tanah di rumah saya telah dinyatakan tidak terlibat dalam pengambilan projek ini, tetapi tiba-tiba mereka sudah buat ‘tanda’ dan mengatakan tanah saya turut sama terlibat,” katanya.

Sementara itu, N Perumal, 67, berkata, pihak PAK seharusnya berjumpa dengan penduduk terlibat dan menjelaskan mengenai keadaan sebenar tanpa memutarbelitkan cerita.

“Ini tidak, sebelum ini cakap lain, dan selepas itu pula cakap lain. Tidak tahu mana satu yang betul. Penduduk di sini bertambah runsing selagi tidak mendapat penjelasan pihak berkenaan,” katanya.

Bagaimanapun masalah terbabit telah diketengahkan Setiausaha DAP Negeri Sembilan, Cha Kee Chin dan Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Senawang, P Gunasekaran dengan mengadakan satu perbincangan bersama pegawai Perbadanan Aset Keretapi cawangan negeri, pada 6 Julai lalu.

沒有留言: