2009年11月28日 星期六

(芙蓉26日讯)民主行动党森州秘书谢琪清律师严厉谴责邱家金博士,为华社及大马华教的 [ 叛徒 ]。

谢氏对身为历史学家的邱家金,对华教所做出毫无根据及沙文主义的言论,感到万分的费解。

他认为,华文教育及华校生在我国独立前至今天,在国家发展中,在各领域都扮演了重要的角色,就连有族同胞及学者都认同。但是,可悲的是身为华人的邱家金一而再,再而三破坏华教,及对华教做出毫无根据的指责。

也是武吉甲巴央区州议员的谢琪清呼吁邱家金,如果不了解华校的进展及来龙去脉,应该向董教总或华教人士学习,而不是为了本身的利益及讨好马来社会,在马来报章自我宣传,而把华教当成牺牲品。

谢氏也是森州民主行动党教育局主任,他表示长久以来邱家金却只会讨好马来社群,但对华社及华教却是毫无建树,常常为了表现自己而发表对华教不利及不公平的言论。

他呼吁邱家金回头是岸,做人要饮水思源,立即收回所有对华社及华教不正确的言论,更应该向全体热爱华社的同人特别是华教工作者道歉。

谢氏也呼吁警方立刻采取行动,以煽动法令来调查及对付邱金,以防止邱家金及任何人有意无意的再三伤害华教。

=================================================================================

Saya mengutuk sekeras-kerasnya pendapat Dr. Khoo Kay Kim bahawa pelajar-pelajar atau graduan daripada SRJK(c) adalah 'copy cat'.

Pendapat Dr. Khoo ini bukan sahaja tidak berasas, tetapi juga menunjukkan Chauvanisme beliau. Dr. Khoo sebagai seorang akademik patut tahu, jika beliau ingin merujuk kepada pendapat sebegini, beliau perlulah tunjukkan statistik yang menyakinkan orang ramai bahawa pendapat beliau adalah betul.

Sejak kemerdekaan Malaysia, SRJK(c) telah memainkan peranan yang begitu penting sekali dengan menghasilkan bakat-bakat dan prefosional-profesional. Saya sebagai ADUN, peguam, dan jurutera juga adalah pelajar daripada SRJK(c). Pelajar yang kurang kreatif bukanlah salah pelajar atau SRJK(c), tetapi sistem pendidikan yang menjadikan keadaan sebegini. Sistem sekarang perlu diperbaharui untuk meningkatkan kreatif pelajar-pelajar bukan sahaja SRJK(c), tetapi semua sekolah rendah dan menengah.

Dr. Khoo bukan sahaja menghina graduan SRJK(c) tetapi mengkhianat dan turut tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan telah menunjukkan setiap bangsa dalam Malaysia berhak untuk menerima pendidikan Ibunda. Dr Khoo yang seringkali megusulkan pendidikan satu aliran adalah tindakan yang tidak menghormati Perlembagaan kita. Perpaduan berbilang kaum boleh dicapai melalui cara lain, tidak semestinya dengan cara pendidikan satu aliran.


3 則留言:

Lee Wee Tak 提到...

kepada prof khoo,

tuduhan anda bahawa pelajar daripada jurusan bahasa Cina hanya tahu copy and paste dan tiada pemikiran yang "original" memang tak berasas dan tidak setaraf dengan pangkat tinggi anda.

Jika anda tak tahu, ramai artis terkenal di rantau Asia seperti Michael Wong, Victor Wong, Ah Niu dsb berasal daripada sistem pendidikan jurusan bahasa Cina.

Ramai peniaga dan pekerja profesional pun berasal daripada situ. Jika anda tak nak, SIngapura telah lama menyerap rakyat Malaysia yang bijak menerusi Asean Scholarship dan ramai antaranya berasal daripada sistem pendidikan ini

Jika sistem pendidikan jurusan bahasa China benar-benar selemah yang anda katakan, mengapa pula ahli politikus suka menuduh masyarakay Cina menguasai iktisad negara?

Bagaimana pula dengan sistem pendidikan nan anda sanjungi dan anggap lebih baik daripada sistem pendidikan jurusan bahasa Cina? Adakah sistem itu melahirkan lebih ramai tokoh-tokoh yang disegani sejagat?

流金岁月~丽莲 提到...

他只是巫统的一個棋子~
巫统丟出一個課題, 一邊在大讚華小~
一位鮮少人知的屎史学家大肆批評華小~
馬華跳出來平反~跟本是在耍弄華社的鬧劇~

流金岁月~丽莲 提到...

他只是巫统的一個棋子~
巫统丟出一個課題, 一邊在大讚華小~
一位鮮少人知的屎史学家大肆批評華小~
馬華跳出來平反~跟本是在耍弄華社的鬧劇~