2008年8月5日 星期二

百美提升工程逾期,3花園居民出入不便 ADUN kecewa kerja naik taraf jalan lewat siap




(芙蓉1日訊)百美花園道路提升工程導致武吉登木、武吉那納及拉務再也花園居民出入不便,潛伏危機。
武吉甲巴央區州議員謝琪清披露,百美花園目前進行的道路提升工程,在中央政府計劃下被納入第二期中環公路的一部分,工程在去年展開。
他說,據他在州議會取得的答案,第二期的中環公路將在明年5月22日完成,百美花園部分原本應該在今年7月30日竣工,如今已逾期。
他說,百美花園道路工程對原本可直接通往芙蓉市區的武吉登木、武吉那納及拉務再也花園的居民造成不便,如今必須前往金馬揚商業區U轉才能前往芙蓉市區。
他今早前往武吉登卜路口處巡視工程時,這么指出,陪同出席者尚有特別助理華漢偉及劉天財。

工程局受促解釋

他說,雖然目前在花園路口前有一條道路可通往芙蓉市區,由于指示不明確,對駕駛人士造成混亂及潛伏危機,且該道路只作為臨時用途,日后將會被封閉。
他說,進行道路工程是承包商的責任,公共工程局必須監督工程,百美花園路段提升后,將成為聯邦公路的其中部分,因此是由公共工程局管制。
他認為,公共工程局有必要針對百美花園道路工程未能如期竣工,向廣大的芙蓉市民交代,尤其近數月都不是雨季,因此工程並未受到雨季影響。
他說,如果當局在8月25日前,仍未完成百美花園路段的提升工程,他將繼續追究。
他說,雖然當地路段已鋪好,但是卻沒有安裝路燈,其他設施也未完成,他吁請使用該路段的駕駛人士格外小心。
他說,他將會向州政府繼續施壓,以便重新開一條新路,方便武吉登木、武吉那納及拉務再也花園居民,可直接通往芙蓉市區。

SEREMBAN –Kelewatan menyiapkan Projek Lingkaran Tengah Fasa 2 membabitkan kerja naik taraf jalan di Taman Permai, di sini mengundang rungutan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kepayang, Cha Kee Chin.
Belian mendakwa, kerja naik taraf jalan di Taman Permai itu dijadualkan siap pada 30 Julai lalu, tetapi sehingga kini jalan itu masih dalam pembinaan dan belum nampak sebarang tanda akan disiapkan dalam masa terdekat.
“Kerja naik taraf jalan di Taman Permai ini termasuk sebahagian daripada projek lingkaran tengah fasa 2 yang dijadualkan siap sepenuhnya pada 22 Mei 2009.
“Menerusi persidangan DewanUndangan Negeri (DUN) pada April lalu, saya difahamkan jalan di Taman Permai ini sepatutnya siap kelmarin (30 Julai),tetapi hari ini saya nampak banyak lagi kerja yang perlu disiapkan di kawasan ini,”katanya.
Menurutnya, beliau sudah berjumpa dengan pihak Jabatan Kerja Raya (JKR)negeri minggu lepas untuk bertanyakan mengenai perkembangan jalan berkenaan tetapi mendakwa JKR enggan memberi sebarang komen.
Berikutan itu,katanya, beliau memberi tempoh 25 hari kepada JKR untuk menyiapkannya atau akan memanjangkan masalah tersebut dalam persidangan DUN yang dijadualkan akhir Ogos ini.
Selain itu,saya juga akan membawa beberapa lagi perkara mmbabitkan masalah penduduk di sekitar kawasan Taman Permai itu pada persidangan DUN nanti,” katanya.
Dalam pada itu, Kee Chin juga kecewa kerana pembinaan jalan di Taman Permai itu tidak mengambil kira kemudahan penduduk sekitar.
“Kalau kita lihat, penduduk dari Taman Labu Jaya, Bukit Nenas dan Bukit Tembok, di sini terpaksa membuat pusingan U lebih 500meter dari simpang keluar ke jalan utama,sedangkan sebelum ini mereka hanya perlu membelok ke kanan.
“Selain itu, pihak kontraktor juga tidak meletakkan cirri-ciri keselamatan di jalan kini dalam pembinaan yang boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya,” katanya.
Beliau bagaimanapun, mengakui projek naik taraf jalan berkenaan adalah baik untuk kemudahan orang ramai terutama penduduk di sekitar tetapi berharap pihak berkenaan memastikan ia dapat disiapkan mengikut jadual yang ditetapkan.
“Kalau musim hujan, saya faham tetapi sekarang bukan musim hujan. Sepatutnya kerja naik taraf ini boleh disiapkan mengikut jadual,”katanya.

4 則留言:

OMGGosh 提到...

YB Cha

Thanks for translating Bahasa Melayu in your blog . i can understand what you highlight in Mandarin

Kudos

DAP_謝琪清 提到...

omggosh,

Thanks!

OMGGosh 提到...

YB Cha

Thank you for your quick reply. Well now your blog cater for All Malaysian. One for All and All for One .

Unknown 提到...

During the pandora online World War II, Art Deco jewellery was cheap pandora a very popular style among women. The females started pandora jewellery wearing short dresses and cut their hair short. And pandora australia such boyish style was accessorized with Art Deco jewellery. They used pandora charms long dangling earrings and necklaces, multiple bracelets and bold pandora charms sale rings.Art Deco jewellery has harshly geometric and symmetrical theme instead cheap pandora charms of free flowing curves and naturalistic motifs. Art Deco Jewelry pandora charm today displays designs that consist of arcs, circles, rectangles, squares, and pandora charms australia triangles. Bracelets, earrings, necklaces and rings are added with long lines and curves.One pandora braceleexample of Art Deco jewelry is the Art Deco ring.Art Deco rings have sophisticated sparkle and bold styles. These rings are not intended for a subtle look, they are meant to be noticed. Hence, these are perfect for people with bold styles.