2008年8月19日 星期二

少女需一萬令吉換腎Pelajar rayu bantuan biaya pembedahan



(芙蓉16日訊)來自單親家庭的16歲少女不幸患上腎病,需逾萬令吉進行手術,希望公眾慷慨解囊,讓她早日籌獲手術費。 
來自蘆骨的楊莉菁(16歲),於去年11月前往檢驗后,於今年2月證實患上腎病,其左腎因損壞需動手術切除,而其右腎則沒有受到影響,可以正常操作。 
由於面對手術費問題,楊莉菁在母親陳思婉(34歲)的陪同下,今日尋求武吉甲巴央州議員謝琪清協助,以便向公眾籌募款項。 
楊莉菁在記者會上指出,初時她是前往芙蓉端姑惹化醫院檢查,惟因為面對沒有掃描器的問題,因此前往吉隆坡中央醫院檢驗,最后證實左腎損壞。 
她指出,患病后,她需靠吃止痛藥止痛,而且也因患病而無法前往學校上課,目前已停課半年。 其母親陳思婉指出,其女兒是於7月4日進行掃描后,於8月8日拿報告,醫生告知需動手術,但是手術費昂貴,需要逾萬令吉。 
她說,她是一名雜工,共育有3名女兒,而患病的女兒在家中排行第二,其每月入息只有逾千令吉,所以根本沒有能力繳付昂貴的手術費。 
武吉甲巴央州議員謝琪清指出,希望公眾人士可以慷慨解囊,以讓楊莉菁盡快動手術,避免影響另一個腎。 
他說,目前他已協助她們向福利局申請援助金,但到目前為止還沒有得到回應。 無論如何,任何詢問或有意捐助者,可聯絡謝琪清的服務中心06-7614557。

SEREMBAN-Seorang pelajar perempuan tingkatan tiga,di sini mungkin terpaksa melupakan hasrat untuk menduduki Peperiksaan Menengah Rendah (PMR)tahun ini selepas disahkan menhidap sakit buah pinggang sejak Februari lalu.
Nge Lee Chin ,15,dari Kampung Sri Parit ,Lukut yang sebelum ini belajar di Sekolah Menengah Taman Seremban Jaya,di sini ,terpaksa akur dengan takdir untuk meninggalkan sekolah berikutan penyakit yang dihidapinya semakin serius.
Lebih menyedihkan,beliau mungkin terpaksa melupakan hasrat untuk menjalani pembedahan yang dijadualkan November sekiranya tidak mempunyai wang mencukupi berikutan masalah kewangan yang dihadapi keluarganya.
Lee Chin ditemui Sinar Harian ketika membuat aduan di pusat khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kepayang ,semalam memberitahu rasa itu dikesan sejak November tahun lalu lalu sebelum membuat pemeriksaan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).
Hasil pemeriksaan mendapati buah pinggang kanannya sudah rosak.
Menurut Lee Chin, di sebabkan rasa sakit yang datang sesekali, beliau tidak dapat belajar dengan selesa di sekolah menyebabkan keluarganya mengambil keputusan supaya dia tidak bersekolah selagi pembedahan tidak dijalankan.
“Bulan lepas saya membuat imbasan di HKL dan doctor mengesahkan buah pinggang-pinggang kanan saya semakin serius dan perlu dibuang. Mengikut jadual, pembedahanakan dibuat pada 28 November ini”katanya
Bagaimanapun ,katanya,beliau menghadapi masalah kerana belanja kos pembedahan dianggarkan melebihi RM10,000, sedangkan ketika ini ibunya hanya bekerja sebagai buruh kasar dengan pendapatan tidak seberapa selepas berpisah dengan suami.
Memang kami menghadapi masalah kewangan kerana pendapatan ibu saya tidak seberapa untuk menanggung kos sara hidup dan dua lagi adik-beradik saya yang bersekolah di lukut,” katanya yang merupakan anak kedua daripada tiga beradik.
Berikutan itu, beliau mengharapkan bantuan mana-mana pihak bagi membolehkan dia kembali pulih dan dapat meneruskan semula persekolahan seterusnya menduduki PMR.
Sementera itu, ADUN Bukit Kepayang,Cha Kee Chin berjanji pihaknya akan cuba membantu dan buat permulaan beliau akan berhubung dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) minggu depan untuk mendapatkan sedikit bantuan.
“Saya akan cuba dapatkan bantuan JKM. Jika kita dapat kumpulkan wang, mungkin pembedahan boleh dibuat dengan awal. Saya yakin JKM akan membantu dan kita berharap supaya Lee Chin akan sembuh dan boleh mula bersekolah secepat mungkin,”katanya.

1 則留言:

Unknown 提到...

During the pandora online World War II, Art Deco jewellery was cheap pandora a very popular style among women. The females started pandora jewellery wearing short dresses and cut their hair short. And pandora australia such boyish style was accessorized with Art Deco jewellery. They used pandora charms long dangling earrings and necklaces, multiple bracelets and bold pandora charms sale rings.Art Deco jewellery has harshly geometric and symmetrical theme instead cheap pandora charms of free flowing curves and naturalistic motifs. Art Deco Jewelry pandora charm today displays designs that consist of arcs, circles, rectangles, squares, and pandora charms australia triangles. Bracelets, earrings, necklaces and rings are added with long lines and curves.One pandora braceleexample of Art Deco jewelry is the Art Deco ring.Art Deco rings have sophisticated sparkle and bold styles. These rings are not intended for a subtle look, they are meant to be noticed. Hence, these are perfect for people with bold styles.