2008年8月25日 星期一

謝琪清4提問被腰斬ADUN kecewa soalan ditolak


(芙蓉16日訊)武吉甲巴央州議員謝琪清提呈州議會問題時,結果有4項書面及口頭提問遭腰斬。
他今早在記者會上指出,他共提呈10項書面提問及6項口頭提問,但是于8月1日接獲通知,其中一項書面提問及3項口頭提問被腰斬。
他指出,當局並沒有給予任何理由腰斬其提問,這些提問包括詢問州政府成立國陣服務中心,到底實際數據是多少間,同時每間平均需要多少開銷?
謝氏說,此問題對人民而言非常重要,畢竟那是納稅人的錢,所以即使問題現在遭腰斬,他還是會在州議會上提出,同時也會先致函議長。

照樣會提問
他說,另一項遭腰斬的問題是養燕問題,但是回函指其問題與馬口區州議員張聒翔在上次州議會的提問一樣,他說,兩個問題根本不一樣,因為上次僅是詢問馬口選區,而這次他是詢問有沒有採取行動對付那些非法養燕者?
他說,針對電訊塔在那一個條文下獲批准,是否有考慮當地居民意願的問題,也被指與上一次萬茂區州議員黃美美提問一樣,但是上次只是提問在批准電訊塔時是否有對有關地區作出研究?
謝氏說,其最后一個遭腰斬的問題是詢問罪案率,而上次他詢問的是另外4個地區,這一次則詢問10個地區,包括百美花園、金龍園、亞沙金馬揚、PARK AVENUE、GREEN STREAT HOME、HARMONIA UTAMA花園、耀龍園、世紀花園、GARDEN AVENUE及GARDEN HOME?當局指這是一樣的問題而將之腰斬。

SEREMBAN-Ahli Dewan Undang Negeri ( ADUN )Bukit kepayang,Cha Kee Chin melahirkan rasa hairan dan kecewa kerana empat soalan yang akan dikemukakan beliau pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) 27 dan 28 Ogos ini tolak tanpa sebarang alas an kukuh.
Beliau berkata ,keempat-empat soalan berkenaan membabitkan tiga soalan lisan dan satu soalan bertulis ditolak menerusi surat yang diterimanya daripada Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK),petang Jumaat lalu.
Menurutnya ,sebelum ini beliau ada mengemukakan enam soalan lisan dan 10 bertulis untuk dikemukakan pada persidangan dewan itu tetapi surat yang diterimanya itu menyatakan empat soalan ditolak.
“Daripada empat soalan itu, dua soalan langsung tidak dinyatakan sebab, manakala bakinya mempunyai alas an tetapi kabur dan masih boleh dipersoalkan.
“Dua soalan yang tidak dinyatakan sebabnya itu adalah mengenai Pusat Khidmat Barisan Nasional (BN) yang sudah dan akan dibuka serta kadar jenayah di negeri ini,”katanya.
Selain itu,dua soalan lain yang ditolak berkaitan dengan kegiatan ternakan burung wallet dan garis panduan membina pencawang telekomunikasi di negeri ini.
Kedua-dua soalan itu ditolak dengan alasan ia pernah dikemukakan ADUN lain termasuk pada persidangan dewan April lalu tetapi sebenarnya soalan itu berbeza kerana ia lebih terperinci ,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di pejabat ADUN Bukit Kepayang .
Tembahnya, lebih menghairankan kerana kesemua soalan yang ditolak itu tidak menyentuh isu-isu sensitive seperti agama serta perkauman dan sepatutnya tidak ada sebarang masalah untuk dibangkitkan dalam dewan.
Berikutan penolakan itu, beliau bercadang untuk menulis surat kepada Speaker DUN, Datuk Razak Mansor dalam masa terdekat ini bagi mendapatkan penjelasan mengenai penolakan itu. “Saya mahu penjelasan mengapa soalan saya ditolak dan saya akan menerima penolakan tersebut jika alasan yang diberikan kukuh,”katanya.
Sekiranya alasan yang diberikan masih tidak kukuh,beliau tidak menolak kemungkinan tetap akan membangkitkan soalan berkenaan pada sesi perbahasan persidangan itu nanti.
“Saya anggap penolakan soalan ini sebagai ‘pengecut’ kerana Sidang DUN adalah tempat untuk kita bangkitkan apa saja soalan yang tidak menyentuh sensitivity agama dan kaum,sedangkan soalan saya adalah umum,”katanya.

2 則留言:

Whatmeworry 提到...

Hello Friend,

Much of your blog is in Chinese and BM. What about English? I think you should set up a blog using just English like what Anthony Loke has done. This way, you can also reach out to those English speaking people like me lah!

Michael Ng

Whatmeworry 提到...

Yes, I read in the papers that you guys walked out of the Assembly because the #$%@ Speaker put all your Qs at the bottom of the list