2008年8月27日 星期三

《中國報》 州議會沒得提問,森在野議員離席杯葛

(芙蓉27日訊)森州立法議會甫開始約20分鐘即引發罵戰,森州15名反對黨議員不滿在口頭提問環節不獲機會提問,集體離席展開杯葛行動。

森州第12屆第3次森州立法議會是于今早10時展開,並在進入口頭提問時,柔河州議員羅斯南首先提出第一道問題及3道附加問題。

當第一道口頭問題結束后,羅白區州議員陸兆福即站起來要求議長拿督拉薩曼梳在口頭提問時,讓國陣及反對黨議員輪流提問,以示公平。

當陸兆福站起來向議長提出要求時,巴弄區州議員拿督阿昔三蘇丁隨即出聲反對,並揶揄反對黨議員若要進行輪流提問就等到反對黨擔任執政黨。

當陸兆福繼續向議長爭取時,阿昔三蘇丁繼續打插並向議長提議無需商討,柔河議員也趁機提出第二道口頭提問,武吉甲巴央州議員謝琪清也開口聲援陸兆福。

當雙方議員們七嘴八舌地加入罵戰時,整個議會頓時變得喧鬧,最后在陸兆福帶領下,全體15位反對黨議員集體離席展開杯葛行動。

無論如何,原訂連續召開兩天的州立法議會,在今午12時40分宣告提早休會,而反對黨議員在較早離席后也沒有重返議會。

反對黨議員一人一句

議長不敢決定
★波德申州議員拉威
議長在議會上不敢做決定,這是一種不好的行為。

否決人民權益
★朱湖區州議員蔡同財
今次的州議會令人感到遺憾,人民的權益都被否決。

要求輪流被阻
★拉杭區州議員阿魯姆甘
當我們要求進行輪流提問時,對方卻直接阻斷,這種態度並不應該。

問題無關痛癢
★芭蕾區州議員莫哈末道菲
身為民選議員我們必須對人民負責,但是國陣議員在州議會上所提問的都是一些無關痛癢的問題。

盲目跟慣例
★暗邦岸區州議員拉昔
議長以州議會的慣例作為必須讓國陣議員先作口頭提問的理由,令人感覺愚昧,如果什么都只依照先前的慣例進行,就算是錯的也一味跟從,就會迷失。

聽不見民聲
★沉香區州議員吳金財
在州議會前,我已表明立場若在口頭提問時段沒有機會提問就會杯葛州議會,很明顯的,國陣政府還是聽不到人民要改變的聲音。

應給個機會
★新那旺區州議員P古拿
議長必須要明白州議員的權利,並且給機會每個議員提問。

沒觸犯常規
★萬茂區州議員黃美美
我們所提出的問題,當局卻選擇性回答,而且所給予的答案都很敷衍,因此我們才必須爭取在口頭提問時段發問附加問題。
一些我所提問的政策問題卻被拒,但是我在查閱州議會常規時卻發現所提問的問題並沒有觸犯常規。

故意拖時間
★武吉甲巴央州議員謝琪清
國陣議員濫用口頭提問時段去發問有關野生動物及蒼蠅等問題,從而看見他們的水準及誠意,他們故意拖延時間,我們必須要給他們一個教訓。


做法太霸道
★汝來區州議員葉耀榮
州議員在會議上提問的問題都是來自人民,人民有知道的權利,但是國陣議員們的做法卻太霸道。

不尊重民意
★馬口州議員張聒翔
反對黨議員在口頭提問時段沒有機會發問,令人感到失望和無奈。議長說沒來得及發問的口頭問題會以書面方式來回答,如果是這樣,議員根本就無需前來開會。每個議員都應該獲得發問的機會,州議會並不尊重民意。

沒良好操作
★小甘密區州議員阿敏努丁
國陣議員提問無聊的問題拖延時間,州議會並沒有良好操作。

議長偏向國陣
★蘆骨區州議員歐陽丁清
議長的表現很明顯在執行任務時,偏向國陣議員。

SEREMBAN 27 Ogos - Persidangan Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan hari ini tercemar apabila 15 wakil rakyat pakatan pembangkang bertindak keluar Dewan beramai-ramai selepas 25 minit ia bersidang.
Semuanya bermula apabila Ketua Pembangkang, Loke Siew Fook (DAP-Lobak) bangkit dengan menyatakan rasa tidak puas hati dengan sistem penggiliran untuk bercakap sehingga menyebabkan mereka langsung tidak berpeluang mengemukakan soalan-soalan lisan.
Kata Siew Fook yang juga Ahli Parlimen Rasah, beliau telah mengemukakan memorandum kepada Speaker Dewan, Datuk Razak Mansor baru-baru ini supaya membenarkan penggiliran dalam mengemukakan soalan, yang mana satu dari pakatan pembangkang dan satu lagi dari Barisan Nasional (BN) sehingga habis bersidang.
''Kami keluar Dewan kerana tidak berpuas hati dan ini adalah protes terhadap penolakan cadangan yang kami kemukakan," kata Siew Fook yang mewakili 10 wakil rakyat dari DAP, empat dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan satu dari Pas.Siew Fook bangkit sebaik Datuk Roslan Yusoff (BN-Johol) selesai bertanyakan prestasi atlet Negeri Sembilan pada temasya Sukma di Terengganu, Jun lalu kepada kerajaan negeri.
''Saya tidak faham mengapa soalan berulang-ulang dibangkitkan oleh wakil rakyat BN dan diberi keutamaan pada soalan lisan yang pertama, sedangkan kita semua sudah tahu prestasi atlet negeri ini," tegas beliau.
Siew Fook mendakwa, banyak soalan dari pakatan pembangkang yang dikemukakan dalam soalan lisan tidak dapat dijawab oleh kerajaan kerana kesuntukan masa.''Contohnya saya mahu tahu wang yang dibelanjakan oleh kerajaan dalam penyelengaraan kereta terutama yang digunakan oleh Exco," jelas beliau.
Siew Fook berkata, walaupun beliau akan memperoleh jawapan melalui tulisan tetapi tidak berpeluang bertanyakan soalan tambahan yang memerlukan jawapan ketika itu.''Saya bertanya Speaker dengan kuasa yang ada padanya, apakah beliau boleh menerima cadangan penggiliran tersebut tetapi memberitahu saya untuk merujuk kepada jawatankuasa (peraturan Dewan) terlebih dahulu.
''Saya tidak faham mengapa dia perlu merujuk kepada jawatankuasa, sedangkan dia mempunyai kuasa untuk membuat keputusan ," jelas beliau.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan (BN-Rantau) yang ditemui pemberita selepas tamat sesi sidang dewan hari ini berkata, beliau kecewa dan menyatakan apa yang berlaku hari ini ibarat 'sarkas'.
''Masing-masing menjerit dan terpekik untuk memaksa cadangan yang mereka bawa diguna pakai segera pada Sidang Dewan kali ini.''Jangan jadi 'koboi' tembak sana, tembak sini. Kita ada peraturan, ikutlah dengan betul. Sebagai wakil rakyat kita harus tahu mengawal diri,
" tegas beliau.Beliau menjelaskan, dalam menentukan perjalanan Sidang Dewan terdapat beberapa jawatankuasa diwujudkan antaranya berkaitan pentadbiran Dewan, tatatertib Dewan, peraturan dan pindaan dewan.
Mohamad menegaskan, tindakan yang dilakukan oleh ahli pakatan pembangkang cukup biadap kerana meninggalkan Dewan selepas Speaker Dewan membuat keputusan menolak cadangan dan perlu dibawa ke dalam mesyuarat jawatankuasa yang berkaitan.
''Hak mereka tidak diketepikan. Kalau Speaker tidak jalankan tugas dengan baik, mereka keluar dewan pun saya tak kisah. Speaker telah menjalankan tugas dengan baik dan membuat keputusan yang betul," jelas beliau .

1 則留言:

Ho_llY 提到...

What The Story

國陣表明不公平立場,
森州15名反對黨議員,不應該就此罷休,
每為反對黨議員的確杯葛立法議會,
所謂:亦步亦趨, 事件會再發生....

無論如何,森州15名反對黨議員....
(D.A.P , P.K.R , P.A.S)
以示公平,應給予壓迫力的示威,
讓立法議會(國陣)得到教訓 !

橋唔怕舊,最緊要有效....