2009年7月29日 星期三

UPEN: Model untuk Satu Malaysia?

Unit Perancang Ekonomi Negeri Sembilan (UPEN.NS) adalah satu unit perancang kerajaan yang merancang sosioekonomi bagi Negeri Sembilan. UPEN.NS juga berperanan menjaga kepentingan pentadbiran Kerajaan Negeri Sembilan serta usaha-usaha memastikan Negeri Sembilan maju, aman dan kompetitif dalam pembangunan di semua sektor dan daerah.

Tetapi selepas memantau laman web UPEN.NS, saya dapati apa yang dipratikkan berlawanan dengan apa yang dicakap di atas kertas. Sebelum itu, saya perlu menekan bahawa saya bukan ‘racist’ atau pro atau anti mana-mana satu kaum, saya hanya nak kenal pasti tiada salah gunaan kuasa dan memastikan bahawa semua rakyat Malaysia diambil berat oleh kerajaan tanpa mengira kaum.

Dalam web UPEN, mempunyai satu Direktori Usahawan. Apa yang saya dapati dalam direktori tersebut adalah cukup menyedihkan. Saya hanya dapat menjumpa usahawan bumiputra sahaja dalam direktori. Keadaan ini cukup mengejutkan saya. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah pada hari pertama menjadi Perdana Menteri menyebut slogan ‘Satu Malaysia’, tetapi apa yang dipratikkan oleh UPEN nampaknya tidak menunjukkan semangat ‘Satu Malaysia’ ini. Usahawan bangsa lain pun seharusnya dipertimbangkan dalam direktori ini dan bukan hanya dihadkan kepada satu bangsa tertentu.

Saya menyeru kerajaan negeri untuk mempertimbangkan dan meneliti direktori UPEN ini supaya kepentingan untuk semua rakyat dapat dijaga.

Akhir sekali, untuk mengelak tuduhan yang tidak berdasar, saya perlu menekan sekali lagi, ini bukan satu isu kaum, kami menyambut jikalau UPEN terus memaparkan informasi bagi usahawan bumiputra dan seterusnya mempratikkan semangat ‘Satu Malaysia’ dengan memaparkan informasi kaum lain juga. Bersatu sama Malaysia.
========================
(芙蓉27日訊)武吉甲巴央區州議員謝琪清揭露,森州經濟策劃單位(UPEN)的企業家通訊資料庫(Direktori Usahawan),只提供馬來企業家的通訊,完全無法彰顯“一個馬來西亞”的概念。
他說,森州經濟策劃單位是州秘書屬下的部門,主要使命是提升政府的管理素質,以促進發展及達致人民和諧。
“州經濟策劃單位的使命及宗旨有助州內的經濟發展,但這只是理論,現實中,他在執行方面與其使命及宗旨背道而馳。”
他說,供投資者或有需要者查詢的企業家通訊資料庫,共分成8個縣,也區分不同的商業領域,例如飲食業、服務業、家具業、手工藝品、農業、飼養業等。
他說,以芙蓉縣為例,飲食業者的通訊記錄有463人,沒有一位是華裔或印裔;其他如家具業有17人、服務業有374人、汽車維修業30人,同樣只有土著企業家的通訊記錄。
應該不分種族
“我認為,這不應該發生,經濟策劃單位不應該只放土著企業家的資料,應該不分種族。”
他吁請森州政府秘書處,重新檢討上述作業方式,否則首相拿督斯里納吉“一個馬來西亞”概念只不過是騙局,特別是近3個月,首相宣佈多個領域自由化開放,為何州政府的網站卻如此,是否州政府反對“一個馬來西亞”或另有目的?
他說,森州大臣欠人民一個交代,而行動黨提出此事,並非站在種族主義,而是在公平競爭的平台上把立場講出,而且,很多部門同樣有很好的宗旨,但執行上有所偏差。
此外,沉香區州議員吳金財希望州政府盡快糾正網站資,公平對待每個族群。
經濟策劃單位小組籌設中小企業資料庫
根據本報撥電濟策劃單位的企業家小組,瞭解到企業家通訊資料庫目前只收集土著企業家的資料,不過,該組也在籌備開設一個中小型企業的通訊資料庫,屆時將匯集各族的商家資料。

沒有留言: